MGB Tourer - 1975

MG (Morris Garages) werd in 1924 opgericht door de dealer van Morris in Oxford als verkoop promotiemerk. Vanaf 1929 tot 1980 werden MG's gebouwd in de fabriek in Abington, iets buiten Oxford. Het specialiseerde zich in open tweezits-sportwagens, hoewel MG ook sedan- en coupé versies heeft gemaakt. Het merk heeft alle perikelen van de Engelse automobiel industrie weten te overleven, tot het in 2005 werd meegesleurd in het faillissement van de MG-Rover-Groep. Daarna werd het merk gekocht door Chinezen, Nanjing Automobile Group, later opgegaan in SAIC (Shanghai Automotive Industry Corporation). Zij hebben in 2011 de productie weer opgestart, eerst in China, later ook weer in Engeland.

 

De MGB Roadster en de GT versie werden geïntroduceerd in 1962 en werden gebouwd tot 1980. De ontwerper was Syd Enever, Chief engineer. Voor de US markt werden vanaf 1975 vanwege "Federal US regulations" ingrijpende veranderingen doorgevoerd, in het oog springend was de rubber bumper. Het ontwerp werd een zelfdragende carrosserie met kreukelzones, 1798 cc viercilinders motor uit de BMC B-serie (British Motor Corporation) met een vermogen van 95pk (71 kW) bij 5400 rpm. Haalt een top van 166 km/h en accelereert van 0-96 km/h in ruim 11 seconden.

 

Mijn MGB werd geproduceerd in 1975 direct voor de Amerikaanse markt. De eerste koper was iemand uit San Diego, hij werd weer verkocht in 1984 en in Nederland geïmporteerd in 1987. In Nederland ben ik met trots de derde eigenaar. Op het NL kenteken bewijs werd het type "Tourer" gehanteerd, kleur beige en een gewicht van 999 kg.

 

Codes van het chassisnummer 

GHN5UFXXXXXG

G - MG

H - BMC B-Series engine, 1.8L (MGB)

N - 2 seated Roadster

5 - Mk3 (1970-1979)

U - USA (left-hand drive)

F - 1975

Carnumber xxxxxx

G - Made in Abington